Князь і отець: постать святого Володимира в рукописній проповіді Антонія Радивиловського
DOI:
https://doi.org/10.18523/2618-0537.2019.2.3-9Ключові слова:
святий Володимир, Біблія, українська барокова проповідь, байка, емблемаАнотація
У статті розглянуто зображення образу князя Володимира у «Словѣ на святаго... Владимера» у рукописному збірнику «Огородок Пресвятой Богородици» (1671) Антонія Радивиловського. Автор казання, визначний український проповідник XVII ст., глорифікує давньоруського князя, представляючи його небесним покровителем, або «патроном», усього українського православного люду. Володимир постає водночас і як славний, величний правитель, і як духовний «отець», до якого можна звернутися по заступництво і допомогу. Одним із центральних мотивів у проповіді є богообраність Володимира, що надає постаті святого майже месіанського виміру.Посилання
- Aesopus. (1689). Fabellae Aesopicae. Lipsiae [Leipzig]: Frommanus. Retrieved from https://gdz.sub.uni-goettingen.de/id/PPN73653427X?tify={%22pages%22:[5],%22panX%22:0.471,%22panY%22:0.827,%22view%22:%22info%22,%22zoom%22:0.506}.
- Alciati, A. (1548). Emblemata. Lugduni [Lyon]: Gulielmus Rouillius. Retrieved from https://archive.org/details/emblemataandreae00alcia/page/n1.
- Anfolohion. (1619). Kyiv: Drukarnia Kyievo-Pecherskoi lavry. Retrieved from http://old.stsl.ru/manuscripts/staropechatnye-knigi/982 [in Ukrainian].
- Anfolohion. (1643). Lviv: Drukarnia bratstva [in Ukrainian].
- Augustine of Hippo. Exposition on Psalm 45. Retrieved from http://www.newadvent.org/fathers/1801045.html.
- Bartolini, M. G. (2017). Judging a book by its cover: Meditation, memory, and invention in seventeenth-century Ukrainian title pages. Canadian Slavonic Papers, 59, 21–55. DOI: https://doi.org/10.1080/00085006.2017.1302644
- Isichenko, Ihor, arkhiiepyskop. (2017). Konotatsiina perspektyva yevanhelskoho tekstu v pasiinykh propovidiakh Antoniia Radyvylovskoho. Slovo i Chas, 2, 54–68 [in Ukrainian].
- Krekoten, V. I. (1983). Opovidannia Antonia Radyvylovskoho: z istorii ukrainskoi novelistyky XVII st. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
- Kurhanova, O. (2017). Verbalizatsiia ikonopysnykh obraziv u virshakh z ukrainskykh kyrylychnykh starodrukiv. Rukopysna ta knyzhkova spadshchyna Ukrainy, 21, 48–60 [in Ukrainian].
- Levchenko-Komisarenko, T. (2016). Zhyttievyi shliakh i tvorchyi dorobok Antoniia Radyvylovskoho. Slovo i chas, 9, 79–91. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/sich_2016_9_10 [in Ukrainian].
- Markovskyi, M. (1894). Antonii Radivilovskii, yuzhno-russkii propovednik XVII v. Neizdannyie propovedi Antoniia Radivilovskogo. Kiev: Tip. Imp. un-ta sv. Vladimira [in Russian].
- Mynia obshchaia. (1680). Kyiv: Drukarnia Kyievo-Pecherskoi lavry.
- Nalyvaiko, D. (2006). Teoriia literatury i komparatyvistyka. Kyiv: Vyd. dim “Kyievo-Mohylianska akademiia” [in Ukrainian].
- Petrov, N. Y. (1896). Opisanie rukopisnykh sobranii, nakhodiashchikhsia v gorode Kievie (Vyp. 2). Moskva: Universitetskaia tipohrafiia [in Russian].
- Radyvylovskyi, Antonii. (1676). Ohorodok Marii Bohorodytsy. Kyiv: Drukarnia Kyievo-Pecherskoi lavry.
- Radyvylovskyi, Antonii. Ohorodok Presviatoii Bohorodytsy: rukopys. Kn. 2. Instytut rukopysu NBUV, f. 308, od. zb. 560 P, I/2.
- Rychka, V. M. (2012). Pryhaduvannia Rusi (osmyslennia spadshchyny sv. Volodymyra v ukrainskii suspilno-politychnii dumtsi XVII st.). Ukrainskyi istorychnyi zhurnal, 1, 29–45. Retrieved from http://resource.history.org.ua/publ/journal_2012_1_29 [in Ukrainian].
- Slavnitskii, M. (1888). Kanonyzatsyia sv. kniazia Vladimira i sluzhby iemu po pamiatnikam XIII–XVII vekov. Strannyk, mai–avgust [in Russian].
- Spivak, V. (2018). Filosofski pohliady Antoniia Radyvylovskoho v konteksti ukrainskoi dukhovnoi kultury XVII st. Chernihiv: Scriptorium [in Ukrainian].
- Ushkalov, L. (2016). Ukraina i Yevropa: narysy z istorii literatury ta filosofii. Kharkiv: Maidan [in Ukrainian].
- Zatyliuk, Ya. (2014). “Pereprochytannia istorii” khreshchennia Rusi kniazem Volodymyrom v istorychnii kulturi rannomodernoi Ukrainy. Ukraina v Tsentralno-Skhidnii Yevropi, 14, 36–56 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Olha Maksymchuk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).