DOI: https://doi.org/10.18523/2618-0537.2019.2.53-64

Сучасна форма культурного космополітизму

Ivan Lysyi

Анотація


У статті йдеться про взаємодію транскультуралізму як ідеології непевності з культурницькою версією космополітизму. Під космополітичним в онтичній його площині сьогодні мислять не просто вселюдське, глобальне, а радше неідентифіковане, зокрема позбавлене національних прикмет або й протиставлене національному. І космополітизм репрезентує себе як альтернативу ідентифікації, тобто як невизначеність, непевність за умов культурної гомогенізації світу. Із цим акцентом пов’язана ідея можливості існування індивіда одразу в кількох культурах або співіснування в умовах культурної суміші, виражена в концепті транскультурності. Поширення засад космополітизму на царину культури від початку натикається на суперечність, через яку радикальні космополіти відкидають саму ідею культури. Адже ця ідея стверджує плюралізм людини: культура як атрибут людського за визначенням є чимось множинним – різноманіттям способів бути людиною; тому вона не може бути абстрактно-людською. А принципом космо- політизму є єдність людського роду і тому неозначеність усередині нього. Подолання суперечності шукають в обґрунтуванні суто приватних стосунків одинокої людини-номада зі світовою культурою, відданості їй. Така відданість у візії транскультуралів осягається ціною відмови індивіда від матірної (локальної, національної тощо) культури і безконечних мандрівок культурами, тобто кос- мополітичної деідентифікації як індивіда, так і культури. У втечі з «неволі» питомої культури, тобто в утвердженні засади невизначеності транскультуралісти вбачають чи не єдиний шлях до культурної свободи. У статті показано, як транскультурницька ідеологія формується і розгортається в руслі мо­дернізованих космополітичних віянь. Автор переконує, що транскультура нині не становить якогось фрагменту світу здійсненого, вона залишається своєрідним утопічним проектом, проективним конструктом космополітично орієнтованої культурологічної думки.

Ключові слова


культура; національна культура; ідентифікація; ідеологія; космополітизм; транскультуралізм; непевність

Повний текст:

PDF

Посилання


Abu-Lughod, L. (1991). Writing against culture. In R. G. Fox (Ed.), Recapturing Antropologie. Santa Fe NM: School of America Research Press.

Bauman, Z. (2005). Individualizirovannoye obshchestvo. Moskva: Logos [in Russian].

Bauman, Z. (2008). Tekuchaya sovremennost. Moskva; Sankt-Pe­terburg: Piter [in Russian].

Beck, U. (2004). Der kosmopolitische Blick oder: Krieg ist Frieden. Frankfurt /M: Suhrkamp.

Beck, U. (2006). The Cosmopolitan Vision. Cambridge: Polity Press.

Bek, U. (2003). Kosmopoliticheskoye obshchestvo i yego vragi. Zhurnal sotsiologiyi i sotsialnoj antropologiyi, 6 (1), 24–53 [in Russian].

Berher, P. L. (2004). Kulturnaya dinamika v sovremennom mire globalizatsiyi. In P. L. Berher, & S. P. Khantynhton (Eds.), Mnogolykaia hlobalyzatsyia: kulturnoe raznoobrazye (pp. 8–24). Moskva: Aspekt-Press [in Russian].

Bodryiiar, Zh. (2000). Simvolicheskiyi obmen i smert. Moskva: Dobrosvet [in Russian].

Doklad o razvitiyi cheloveka – 2004: kulturnaya svoboda v sovremennom mnogoobraznom myre (Izdano dlia Prohrammy razvitiya Orhanizatsiyi Objedinennykh Natsiyi (PROON)). [Moskva:] Ves Myr [in Russian].

Dzhadt, T. (2010). Pohranychnyi narod. Krytyka, 9–10, 44–45 [in Ukrainian].

Epshtein, M. (2004). Znak probela: o budushchem humanitarnykh nauk. Moskva: NLO [in Russian].

Epshtein, M. (2006). Nulevoyi tsikl stoletiya. Zvezda, 2, 214–217 [in Russian].

Epshtein, M. (2010). Rasshyryt sposoby myshleniya i deistviya (intervjyu O. Lohosh). Retrieved from http://www.emory.edu/INTELNET/virt_bibl.html [in Russian].

Epshtein, M. (2015). Sverkhpoeziya i sverkhchelovek. Znamya, 1. Retrieved from http://magazines.russ.ru/znamia/2015/1/11e.html [in Russian].

Fezerstoun, M., & Lesh, S. (2008). Hlobalizatsiia, modernist i op­rostorovlennia suspilnoi teorii: vstup. In M. Fezerstoun (Ed.), Hlobalni modernosti (pp. 17–47). Kyiv: Nika-Tsentr [in Ukrainian].

Fridman, Y. (2008). Hlobalna systema, hlobalizatsiia ta parametry modernosti. In M. Fezerstoun (Ed.), Hlobalni modernosti (pp. 106–134). Kyiv: Nika-Tsentr [in Ukrainian].

Greenblatt, S. (Ed.). (2009). Cultural Mobility: A Manifesto. Cambridge: Cambridge University Press.

Hibernau, M. (2012). Identychnist natsii. Kyiv: Tempora [in Ukrainian].

Hidens, E. (2004). Nestrymnyi svit. Kyiv: Alterpres [in Ukrainian].

Iermolenko, V. (2018). Plynni ideolohii: idei ta polityka v Yevropi XIX–XX stolit. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].

Kastels, M. (2000). Informatsionnaya epokha: ekonomika, obshchestvo i kultura. Moskva: HUVSh [in Russian].

Kerny, R. (2002). Dialogi o Evrope. Moskva: Ves myr [in Russian].

Khanners, U. (2004). Kosmopoliticheskoye i lokalnoye v myrovoj kulture. In Chelovek: obraz i sushchnost. Humanitarnyje aspekty. Dyalog kultur. Ezhegodnik-2004 (pp. 166–167) [in Russian].

Khanter, Dzh. D., & Yeits, Dzh. (2004). Mir amerikanskikh globalizatorov. In P. Berher (Ed.), Mnogolykaya globalizatsiya: kulturnoye raznoobrazye v sovremennom mire (pp. 341–376). Moskva: Aspekt Press [in Russian].

Kharari, Yu. N. (2018). 21 urok dlia 21 stolittia. Kyiv: BookChef [in Ukrainian].

Koscielak, E. (2005). Transkulturowosc jako wartosc sztuki wspolczesnej. Aksjotyczne przestrzenie kultury: Acta Universitetis Wratislawiensis, 2745, 297–308.

Krysteva, Yu. (2004). Sami sobi chuzhi. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].

Kulikova, T. M. (2005). Multykulturna hiperrealnist. Visnyk KhNU, 654, 62–67 [in Ukrainian].

Kulykova, T. (2006). Multikulturalizm kak popytka metaskriptsiyi yazykovykh igr. Totallogy-XXI, 14, 263–274 [in Russian].

Lysyi, I. (2013). Natsionalno-kulturna identychnist filosofii. Kyiv: Vyd. dim “Kyievo-Mohylianska akademiia” [in Ukrainian].

Lysyi, I. (2017). Ideolohiia nepevnosti (do postanovky problemy). In V. Morenets (Ed.), Literatura ta ideolohiia (pp. 276–295). Kyiv: NaUKMA [in Ukrainian].

Morenets, V. (2017). Efekt vysokoi bashty. In V. Morenets (Ed.), Literatura ta ideolohiia (pp. 14–63). Kyiv: NaUKMA [in Ukrainian].

Nytsshe, F. (1990). Tak govoril Zaratustra. In F. Nytsshe, Sochineniya (Vol. 2, pp. 5–237). Moskva: Mysl [in Russian].

Rassel, B. (1996). Fylosofskyi slovar razuma, materyy y moraly. Kyev: Port-Royal [in Russian].

Said, E. (2007). Kultura y imperializm. Kyiv: Krytyka [in Ukrainian].

Smit, E. (2006). Natsii ta natsionalizm u hlobalnu epokhu. Kyiv: Nika-Tsentr [in Ukrainian].

Smith, A. D. (1990). Towards a global culture? In M. Featerstone (Ed.), Global Culture: Nationalism, Globalization and Modernity (pp. 171–192). London: Sage.

Smyrnov, S. A. (2014). Antropolohyia nomadyzma. Chelovek, 3, 5–17 [in Russian].

Tlostanova, M. V. (2004). Postsovetskaya literatura i estetika transkulturatsiyi. Zhit nykogda, pisat niotkuda. Moskva: URSS. Retrieved from http://urss.ru/cgi-bin/db.pl?lang=Ru&blang=ru&page=Book&id=20611 [in Russian].

Tlostanova, M. V. (2012). Pogranychnoye (so)znaniye / myshleniye / estezis na puti k transmodernomu miru. Obshchestvennye nauki i sovremennost, 6, 155–165 [in Russian].

Tyshkov, V. A. (2005). O kulturnom mnogoobraziyi. Etnografycheskoye obozrenye, 1, 3–22 [in Russian].

Vallerstain, Y. (2007). Vozmozhna li vsemirnaya kultura? In A. Y. Kravchenko (Ed.), Khrestomatyia po kulturolohyy (pp. 26–44). Moskva: TK Velbi, Prospekt [in Russian].

Welsch, W. (1999). Transculturality: The Puzzling Form of Cultures Today. In M. Featherstone, & S. Lash (Eds.), Spaces of Culture: City – Nation – World (pp. 194–213). London: Sage. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446218723.n11

Zubov, V. (2014). Kroskulturnyi pastysh v umovakh hlobalizatsii: svitohliadnyi aspekt. Kyiv: IVO NAPN Ukrainy [in Ukrainian].






Copyright (c) 2020 Ivan Lysyi

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.