Опозиція мистецького і вжиткового в прозі Н. Кобринської
DOI:
https://doi.org/10.18523/2618-0537.2022.3.36-41Ключові слова:
Наталія Кобринська, опозиція мистецького/вжиткового, модернізм, естетизм, краса, уяваАнотація
У деяких своїх прозових текстах Н. Кобринська звертається до модерністського мотиву краси, що протистоїть меркантильному і прагматичному світові. Символічна мова оповідання «Жидівська дитина» тримається на опозиції красивого/вжиткового, адже в цьому тексті йдеться не так про Гіндину жадібність, як про усвідомлення нею невжитковості краси. В оповіданні «Liebesahnung» Н. Кобринська цікаво експериментує з відтворенням роботи пам’яті й роботи бажання на позасвідомому рівні. Світ реального і світ уявного чітко розмежовані: обсесивна перейнятість головного героя красою жінки на портреті залишається естетичним переживанням, а спроба екстраполяції чоловічих фантазмів на дійсність як таку зазнає фіаско. В казці «Чудовище» мистецтво постає радше як аномалія, виняток, що в межах конвенційних уявлень працює як втеча від реального. Н. Кобринська вельми чутлива до естетичних пошуків межі століть: на стильовому рівні в її текстах переплітаються елементи реалізму, імпресіонізму, естетизму і навіть декадансу, попри очевидне
переважання першого в її творчості.
Посилання
- Gal M. (2015). Aestheticism. Deep Formalism and the Emergence of Modernist Aesthetics. Bern; Berlin; Bruxelles; Frankfurt am Main; New York; Oxford; Wien: Peter Lang.
- Hundorova, T. (2009). ProIavlennia Slova. Dyskursiia rannoho ukrainskoho modernizmu. Kyiv: Krytyka [in Ukrainian].
- Kobrynska, N. (1990). Chudovyshche. In N. Kobrynska, Dukh chasu. Opovidannia, povist (pp. 285–292). Lviv: Kameniar [in Ukrainian].
- Kobrynska, N. (1990). Liebesahnung. In N. Kobrynska, Dukh chasu. Opovidannia, povist (pp. 231–236). Lviv: Kameniar [in Ukrainian].
- Kobrynska, N. (1990). Zhydivska dytyna. In N. Kobrynska, Dukh chasu. Opovidannia, povist (pp. 198–212). Lviv: Kameniar [in Ukrainian].
- Lehkyi, M. (2012). Proza Natalii Kobrynskoi (ideino-estetychna evoliutsiia y poetyka). Ukrainske literaturoznavstvo, 75, 95–116 [in Ukrainian].
- Morenets, V. (2002). Natsionalni shliakhy poetychnoho modernu pershoi polovyny KhKh st.: Ukraina i Polshcha. Kyiv: Vydavnytstvo Solomii Pavlychko “Osnovy” [in Ukrainian].
- Pavlychko, S. (1999). Dyskurs modernizmu v ukrainskii literaturi. Kyiv: Lybidn [in Ukrainian].
- Shvets, A. (2018). Zhinka z khystom Ariadny: Zhyttievyi svit Natalii Kobrynskoi v heneratsiinomu, svitohliadnomu ta tvorchomu vymirakh. In-t Ivana Franka NAN Ukrainy; Lektorii SUA z zhinochykh studii; VHO Soiuz Ukrainok. Lviv [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Iryna Borysiuk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).