Місце літературного маніфесту у XXI столітті

Автор(и)

  • Yuliia Kulish Національний університет «Києво-Могилянська академія», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18523/2618-0537.2022.3.42-48

Ключові слова:

маніфест, теорія літератури, перформативність, модернізм, постмодернізм

Анотація

У статті розглянуто проблему відсутності маніфесту як жанру в сучасному літературному дискурсі та перспективи його відродження. Висвітлено історичні й теоретичні причини «моменту маніфесту» на початку ХХ ст. та згасання маніфестарної практики у другій половині XX ст. Надано порівняльний аналіз двох ключових аспектів маніфесту – перформативного та теоретичного – у межах репрезентативних епох модернізму та постмодернізму.

Біографія автора

Yuliia Kulish, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Куліш Юлія Юріївна – аспірантка кафедри літературознавства НаУКМА.

yuliia.kulish@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Abastado, Cl. (1980). Introduction à l’analyse des manifestes. Littérature, 39, 3–11.
  2. Amidon, S. R. (2003). Manifestoes: A Study in Genre. Open Access Dissertations. Retrieved from https://digitalcommons.uri.edu/oa_diss/682.
  3. Bart, R. (2003). Sistema Mody. Stati po semiotike kultury. Moskva: Izdatelstvo im. Sabashnikovyih [in Russian].
  4. Burger, M. (2002). Les manifestes: Paroles de combat; De Marx à Breton. Paris: Delachaux and Niestlé.
  5. Caws, M. A. (1974). Le manifeste et le caché: langages surréalistes et autres. Paris: Lettres modernes.
  6. Chouinard, D. (1980). Sur la préhistoire du manifeste littéraire (1500–1828). Etudes françaises,16 (3–4), 21–30.
  7. Cunnigham, V. (2002). Reading After Theory. Oxford: Blackwell Publishers.
  8. Deleuze, G., & Guattari, F. (1983). Anti-Oedipus. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  9. Deleuze, G., & Guattari, F. (2004). A Thousand Plateaus. New York: Bloomsburry Academic.
  10. Demers, J. (1980). Entre l’art poétique et le poème. Etudes françaises, 16 (3–4), 3–20.
  11. Eagleton, T. (2003). After Theory. New York: Basic Books.
  12. Habermas, J. (1980). Modernity: An Unfinished Project. Retrieved from http://course.sdu.edu.cn/G2S/eWebEditor/uploadfile/20140304193156005.pdf.
  13. Kaplan, A. (1983). Recent Theoretical Work with Pamphlets and Manifestoes. L’esprit créateur, 23 (4), 74–82.
  14. Land, N. (2017). A Quick-and-Dirty Introduction to Accelerationism. Jacobitemag. Retrieved from https://jacobitemag.com/2017/05/25/a-quick-and-dirty-introduction-to-accelerationism/.
  15. Lutskiy, O. (1968). Moloda Muza. Ostap Lutskiy – molodomuzets. New York: Obiyednannya ukrayinskih pysmennikiv “Slovo”.
  16. Benjmine, W. (1998). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. Retrieved from https://www.marxists.org/reference/subject/philosophy/works/ge/benjamin.htm.
  17. Budnyi, V. (2018). Literaturnyi manifest yak programnyi dokument pokolinnya: zhanrova struktura, riznovydy i funktsiyi. Visnyk Lvivskogo universitetu. Seriya folologichna, 67 (1), 13–27 [in
  18. Ukrainian]. Retrieved from http://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/4819/file.pdf [in Ukrainian].
  19. Lyon, J. (1999). Manifestoes: Provocations of the Modern. New York : Cornell University Press.
  20. McLuhan, M. (1964). Understanding Media: The extensions of man. Retrieved from https://designopendata.files.wordpress.com/2014/05/understanding-media-mcluhan.pdf.
  21. Mitchell, B. (1966). Les manifestes littéraires de la belle époque 1886–1914, anthologie critique. Paris : Seghers. Pahsaryan, N. T. (2018). Literaturnyiy manifest: soderzhanie i evolyutsiya ponyatiya. Vestnik universiteta imeni Alfreda Nobelya, 1 (15), 38–43 [in Russian].
  22. Puchner, M. (2002). Manifesto = Theatre. Theatre Journal, 54 (3), 449–465.
  23. Riggs, T. (2013). The manifesto in literature: in 3 vol. Detroit : St. James Press.
  24. Sartre, J.-P. (1949). What is literature? New York : Philosophical Library.
  25. Selden, R., Widdowson, P., & Brooker, P. (2005). A Reader’s Guide to Contemporary Literary Theory. London: Pearson, Longman.
  26. Somigli, L. (2004). Legitimizing the Artist: Manifesto Writing and European Modernism 1885–1915. Toronto: University of Toronto Press.
  27. Yanoshevsky, G. (2009). Three Decades of Writing on Manifesto: The Making of a Genre. Poetics Today, 30, 257–286.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-02

Як цитувати

Kulish, Y. (2022). Місце літературного маніфесту у XXI столітті. Наукові записки НаУКМА. Літературознавство, 3, 42–48. https://doi.org/10.18523/2618-0537.2022.3.42-48

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ЛІТЕРАТУРИ ТА ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОГО ПИСЬМЕНСТВА ХІХ–ХХІ СТОЛІТЬ