Принципи творення та роль множинності світів у літературному тексті (на основі творчості Льюїса Керрола)
DOI:
https://doi.org/10.18523/2618-0537.2022.3.82-90Ключові слова:
теорія літератури, простір, множинні світи, можливі світи, мультиверс, Яакко Гінтикка, Льюїс КерролАнотація
Сучасна популярна, жанрова і позажанрова література, а також інші види мистецтва покладають в основу своїх творів плюральну структуру художнього Всесвіту. Проте бачення Універсуму як множини є традицією, що тягнеться до середньовіччя й далі. У статті розкрито парадигму розвитку явища плюральних світів у теології, філософії, модальній логіці й літературознавстві, а також виокремлено головні принципи конструювання множинного художнього Всесвіту. Результати дослідження оприявлено за допомогою текстів Льюїса Керрола «Аліса в Країні Див» і «Аліса в Задзеркаллі», де множинні світи не лише мають декоративну функцію, а й виконують ідентифікаційну роль і на персональному рівні, і на рівні окремого світу.
Посилання
- Bruno, D. (2000). Fylosofskye dyalohy: O Prychyne, Nachale v Edynom; O beskonechnosts, vselennoi v mirakh. Moskva : Alateia [in Russian].
- Doležel, L. (1998). Heterocosmica: Fiction and Possible Worlds. London: The John Hopkins Univesity Press.
- Eco, U. (1990). The Limits of Interpretation. Bloomington: Indiana University Press.
- Hintikka, J. (1969). Models for Modalities. Holland: D. Reidel Publishing Company.
- Hintikka, M. B., & Hintikka, J. (1989). The logic of epistemology and the epistemology of logic. Selected Essays. The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
- Horskyi, V. S. (1993). Narysy z istorii filosofskoi kultury Kyivskoi Rusi (seredyna XII – seredyna XIII st.). Kyiv: Naukova dumka[in Ukrainian].
- Kant, I. (1999). Krytyka chystoho razuma. Rostov-na-Donu: Feniks [in Russian].
- Kerroll, L. (2001). Alisa v Kraini Chudes. Kyiv: A-BA-BA-HA-LAMA-HA [in Ukrainian].
- Kerroll, L. (2001). Alisa v Zadzerkalli. Kyiv: A-BA-BA-HA-LAMA-HA [in Ukrainian].
- Koire, A. (2001). Ot zamnutoho myra k beskonechnoi vselennoi. Moskva: Lohos [in Russian].
- Lewis, D. (1983). Truth in Fiction. In Philosophical Papers (Vol. I, pp. 261–280). New York: Oxford University Press.
- Liuyz, D. Ystynnost v vumusle. In Vozmozhnuie myru y vyrtualnuie realnosty. Retrieved from http://www.rulit.me/books/vozmozhnye-miry-i-virtualnye-realnosti-read-140812-1.html.
- Mamardashvyly, M. (1997). Kantyanskye varyatsyy. Moskva: Ahraf [in Russian].
- Pavel, T. G. (1986). Factional Worlds. United States of America: Harvard University Press.
- Roling, Dzh. K. (2007). Harri Potter i smertelni relikvii. Kyiv: A-BA-BA-HA-LA-MA-HA [in Ukrainian].
- Ryan, M.-L. (1991). Possible Worlds, Artificial Intelligence, and Narrative Theory. Indiana University Bloomington & Indianapolis Press.
- Ryan, M.-L. (2001). Narrative as Virtual Reality Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media. Baltimore: The John Hopkins University Press.
- Ryan, M.-L. (2005). Possible-Worlds Theory. In David Herman, Manfred Jahn, & Marie-Laure Ryan (Eds.), Routledge Encyclopedia of Narrative Theory (pp. 446–450). London: Routledge.
- Sv. Avhustyn. (1999). Spovid. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
- Sydorenko, E. A. (2002). Lohyka. Paradoksu. Vozmozhnue myru. (Razmushlenyia o mushlenyy v deviaty ocherkakh). Moskva: Edytoryal [in Russian].
- The Greenwood Encyclopedia of Science Fiction and Fantasy: Themes, Works, and Wonders. (2005). Westport, Connecticut: Greenwood Press. The Routledge Dictionary of Literary Terms. (2006). Oxon: Routledge.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Tetyana Kalytenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).