«Щоб невимовність, велику, як вічність, передати словами...». Проблема поетичного та людського покликання у романі Г. Броха «Смерть Вергілія»
DOI:
https://doi.org/10.18523/2618-0537.2022.3.75-81Ключові слова:
«тотальне зображення», «теорія цінностей», творець, творіння, пізнання, істина, краса, жертва, служіння, зреченняАнотація
У статті йдеться про вічну й завжди актуальну проблему творця і творіння, порушену австрійським письменником першої половини ХХ століття Германом Брохом у романі «Смерть Вергілія». Брох дає власну інтерпретацію наміру античного поета наприкінці життя знищити свій найдовершеніший твір, один із вершинних зразків давньоримської літератури – «Енеїду», осмислюючи у такий спосіб його творчість (а також і свою) як прагнення до пізнання істини. Австрійський письменник, відповідно до власної теорії цінностей, акцентує на християнській складовій непростого рішення Вергілія, стверджуючи, що справжній обов’язок поета – не в служінні красі, а в тому, щоб «будити і йти на поміч». В одночасній присутності у творі античності, середньовіччя і сучасності народжуються нові сенси, пов’язані з проблемою поетичного та людського покликання. Також акцентовано увагу на творенні Брохом власного орфічного (вергіліївського) міфу, де через прагнення пізнання Вергілій прийшов до Бога-Спасителя, на процесі відмирання старих пріоритетів і народження нових у неосяжних глибинах душі античного поета, що болісно звільняється від орфізму й доєднується до найважливіших християнських цінностей – любові до людини, служіння, смирення, самозречення та милосердя.
Посилання
- Arendt, Kh. (2008). Liudy za temnykh chasiv. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].
- Bibler, V. (2018). Kultura. Dialoh kultur. Kyiv: Dukh i litera [in Ukrainian].
- Blum, H. (2007). Zakhidnyi kanon: knyhy na tli epokh (R. Semkiv, Ed. & Trans.). Kyiv: Fakt [in Ukrainian].
- Broch, H. (1947). Der Tod des Vergil. Rhein-Verlag, Zürich.
- Brokh, H. (2014). Smert Verhiliia (O. Lohvynenko, Trans.). Kyiv: Vydavnytstvo Zhupanskoho [in Ukrainian].
- Dante, A. (1976). Bozhestvenna komediia (Ye. Drobiazko, Trans.). Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].
- Kiss, E. (1985). Hermann Broch: Werk und Wirkung. Bonn: Bouvier.
- Mills, L. (2005). Narrative Therapy. In Routledge Encyclopedia of Narrative Theory (pp. 375–376). London: Routledge.
- Verhilii. (1972). Eneida (M. Bilyk, Trans.) Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].
- Yerokhin, A. V. (1990). Evoliutsyia zhanra romana v pozdnem tvorchestve Germana Brokha (Extended abstract of candidate’s thesis). Moskva [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Settings Julia Goridko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).