«Безґрунтянство» В. Петрова-Домонтовича у філософському контексті другої половини ХХ століття

Автор(и)

  • Юлія Юріївна Карпець Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0000-0002-9074-4913

DOI:

https://doi.org/10.18523/2618-0537.2024.4-5.82-90

Ключові слова:

«безґрунтянство, письмо, бажання, екзистенціалізм, Віктор Петров, В. Домонтович, неокласики, Ю. Крістева, Уявне та Символічне, романтичне мистецтво, «неправдоподібні істини»

Анотація

У статті проаналізовано феномен «безґрунтянства» у художніх творах і наукових розвідках Віктора Петрова-Домонтовича. Виокремлено конструктивні аспекти феномену у філософському контексті другої половини ХХ століття: одірваність від звичного життєвого плину, його культурне означування, незворотне прямування за бажанням у психоаналітичному розрізі та продукування письма як утвердження «безґрунтянства». Зроблено спробу виявити тяглість «безґрунтянства» як конструктивний початок у літературі українського модернізму («пастельна романтика» М. Коцюбинського, ранні твори В. Домонтовича) та певне передування екзистенціалізму в літературі повоєнної Європи в 1940-х рр. Залучено поняття письма, так зменшено дистантність між філософськими інтенціями «безґрунтянства» та літературознавчими, заразом зважено на такі ознаки письма, як замисленість, інтелектуалізм і соціальна стишеність. Конструктивні аспекти «безґрунтянства», їх функціонування у тексті В. Домонтовича проаналізовано на прикладі романів «Дівчина з ведмедиком» і «Доктор Серафікус».

Біографія автора

Юлія Юріївна Карпець, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

аспірантка кафедри літературознавства імені Володимира Моренця НаУКМА

Посилання

  1. Aheieva, V. (2006). Poetyka paradoksa. Intelektualna proza Viktora Petrova-Domontovycha. Fakt [in Ukrainian].
  2. Badiu, Al. (2008). Rhapsody for the Theatre: a Short philosophical Treatise. Theatre Survey, 49 (2), 187–238.
  3. Badiu, A., & Rudinesko, E. (2020). Zhak Lakan: suchasnist mynuloho. Dialoh. Komubuk [in Ukrainian].
  4. Batai, Zh. (2021). Istoriia erotyzmu (I. Riabchii, Transl.). Vydavnytstvo Anetty Antonenko [in Ukrainian].
  5. Barthes, R. (1988). Writing Degree Zero. The Noonday Press. https://doi.org/10.2307/1207589.
  6. Behler, Kritische, Ed. (1967). Ernst Friedrich-Schlegel-Ausgabe. (Vol. 2). F. Schöningh.
  7. Berlin, Is. (1999). The Roots of Romanticism. Priston University Press.
  8. Briukhovetskyi, V. (2013). Den, shcho mozhe vmistyty vichnist. In Viktor Petrov: verkhy doli — verkhy i doli (pp. 150–167). Tempora [in Ukrainian].
  9. Briukhovetskyi, V. (2019). Zasnovok kontseptsii “bezgruntovnosti” Viktora Petrova. Slovo i Chas, 7, 3–17 [in Ukrainian].
  10. Cixous, H. (1976). The Laugh of the Medusa. Signs, 1 (4), 875–893. https://www.jstor.org/stable/3173239?origin=JSTOR-pdf.
  11. Deleuze, G., & Guattari, F. (1980). Mille Plateaux. In Capitalisme et schizophrénie. Éditions de Minuit. URL: https://vdoc.pub/documents/mille-plateaux-6hbfju0st0v0.
  12. Deleuze, G. (1983). Plato and Simulacrum. October, 27, 45–56.
  13. Domontovych, V. (1947). Doktor Serafikus. Vydavnytstvo “Ukrainska trybuna” [in Ukrainian].
  14. Domontovych, V. (2021a). Divchynka z vedmedykom. Vydavnychyi dim “KOMORA” [in Ukrainian].
  15. Domontovych, V. (2021b). Doktor Serafikus. Vydavnychyi dim “KOMORA” [in Ukrainian].
  16. Fuko, M. (1998). Nahliadaty i karaty. Narodzhennia viaznytsi. Vydavnytstvo Solomiji Pavlychko “Osnovy” [in Ukrainian].
  17. Hundorova, T. (2020). Polimorfizm “Doktora Serafikusa” V. Domontovycha v konteksti postmodernoi epokhy. In Cossacks in Jamaica, Ukraine at the Antipodes. Essays in Honor of Marko Pavlyshyn (pp. 475–498). Academic Studies Press [in Ukrainian].
  18. Hundorova, T. (2023). Koreniamy dohory i strakh mihratsii. Chytomo. https://chytomo.com/tamara-hundorova-koreniamydohory-i-strakh-mihratsii/.
  19. Kristeva, Yu. (2004a). Sami sobi chuzhi (Z. Borysiuk, Transl.). Vydvo Solomii Pavlychko “Osnovy” [in Ukrainian].
  20. Kristeva, Yu. (2004b). Yak hovoryty do literatury. In Poliloh. Yunivers [in Ukrainian].
  21. Sherekh, Yu. (1948). Ne dlia ditei. In Arka (part 2, pp. 1–5). Vydavnytstvo “Ukrainska trybuna” [in Ukrainian].
  22. Shevelov, Yu. (1978). Vid Kotsiubynskoho do Rossellini, vid Rossellini do Kotsiubynskoho. In Druha cherha. Literature. Teatr. Ideologii (pp. 62–71). Suchasnist [in Ukrainian].
  23. Shevelov, Yu. (Yurii Sherech). (2021). Ya — mene — meni... (i dovkruhy) (Vol. 2). Vydavets Oleksandr Savchuk [in Ukrainian].
  24. Maifet, Hr. (1929). [Rets.:]. Viktor Domontovych. Divchyna z vedmedykom. Nepravdopodibni istyny. Chervonyi shliakh, 7, 239–241 [in Ukrainian].
  25. Nitsshe, F. (2002). Po toi bik dobra i zla. Litopys [in Ukrainian].
  26. Pavlychko, S. (2002). Filosof kryzy y nestalosti: Petrov-Domontovych-Ber. In Teoriia literatury (pp. 315–335). Osnovy [in Ukrainian].
  27. Petrov, V. (2013a). Mykola Zerov ta Ivan Franko: (Do istoryko-literaturnykh vzajemovidnosyn). In Viktor Petrov, Rozvidky (Vol. 2, pp. 781–799). Tempora [in Ukrainian].
  28. Petrov, V. (2013b). Nash chas yak vin ye. In Viktor Petrov, Rozvidky (Vol. 2, pp. 810–824). Tempora [in Ukrainian].
  29. Petrov, V. (2013c). Vaha i mira sliv (z literaturnoho shchodennyka). In Viktor Petrov, Rozvidky (Vol. 2, pp. 833–836). Tempora [in Ukrainian].
  30. Petrov, V. (2013d). Zasady poetyky (Vid “Ars poetica” Ye. Malaniuka do “Ars poetica” doby rozkladenoho atoma). In Viktor Petrov, Rozvidky (Vol. 2, pp. 894–911). Tempora [in Ukrainian].
  31. Zebald, V. G. (2023). Povitriana viina i literatura. ist publishing [in Ukrainian].
  32. Zerov, M. (1990). Sonety i elehii. Chas [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-17

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ЛІТЕРАТУРИ ТА ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОГО ПИСЬМЕНСТВА ХІХ–ХХІ СТОЛІТЬ