«Сковородинівський» текст в українських драматургії і театрі 1980–1990-х років

Автор(и)

  • Наталія Іванівна Пелешенко Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0000-0002-7610-4899

DOI:

https://doi.org/10.18523/2618-0537.2024.4-5.116-130

Ключові слова:

Григорій Сковорода, бароко, «Благодарний Еродій», українська драматургія ХХ ст., український театр 1980–1990-х рр., Валерій Шевчук, п’єса «Вертеп», п’єса «Сад», ідеологія, постмодернізм

Анотація

У статті проаналізовано «сковородинівський текст» в українських драматургії і театрі «нової хвилі» (1980–1990-ті рр.), зокрема йдеться про інтерпретацію творів Григорія Сковороди («Благодарний Еродій» у Львівському академічному театрі імені Леся Курбаса, режисер В. Кучинський, 1993), формування його образу та образу «сковородинівської» людини у п’єсах «Сад» (1971) і «Вертеп» (1972) В. Шевчука, що їх 1989 р. сценічно втілили О. Кужельний і В. Малахов у нових театральних осередках (Київській академічній майстерні театрального мистецтва «Сузір’я» і Київському академічному драматичному театрі на Подолі).
У діяльності всіх трьох тоді студійних осередків простежувалися постмодерністські тенденції, зіперті на неміметичність, умовність, гру, експеримент, відкритість форми, інтертекстуальність, міфологічність тощо.

Біографія автора

Наталія Іванівна Пелешенко, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

кандидат філологічних наук, старший викладач кафедри літературознавства імені Володимира Моренця НаУКМА

Посилання

  1. Bondareva, O. (2005). Suchasna ukrainska dramaturhiia — “diahnostychna model” suspilstva. Zbirnyk naukovykh prats Khersonskoho derzhavnoho universytetu “Pivdennyi arkhiv. Filolohichni nauky”, 29, 13–19 [in Ukrainian].
  2. Bondareva, O. (2009). Ukrainska dramaturhiia ostannoi tretyny XX — pochatku XXI st.: dynamika zminy priorytetiv. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka, 27, 125–132 [in Ukrainian]
  3. Chyzhevskyi, D. (1992). Narysy z istorii filosofii na Ukraini. Orii pry UKSP Kobza [in Ukrainian].
  4. Chyzhevskyi, D. (1994). Istoriia ukrainskoi literatury vid pochatkiv do doby realizmu. Prezent [in Ukrainian].
  5. Chyzhevskyi, D. (2004). Filosofiia Skovorody. Prapor [in Ukrainian].
  6. Domontovych, V. (2000). Bolotiana Lukroza. In V. Domontovych, Divchyna z vedmedykom. Bolotiana Lukroza (pp. 261–300). Krytyka [in Ukrainian].
  7. Fedorak, N. (2017). “Ptashynyi bazar” Hryhoriia Skovorody. Slovo i chas, 9, 11–20 [in Ukrainian].
  8. Fialko, V. (2006). Ukrainskyi teatr 1970-kh — 1980-kh rokiv: rezhysersko-stsenohrafichni poshuky. In Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia (pp. 607–694). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
  9. Horodniuk, N. (2006). Znaky neobarokovoi kultury Valeriia Shevchuka: komparatyvni aspekty. Tvim inter [in Ukrainian].
  10. Hrynyshyna, M. (2006). Ukrainskyi teatralnyi absurdyzm 1980-kh — 1990-kh rokiv. In Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia (pp. 867–888). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
  11. Krukivska, Ο. (2010). “Sad zhyteiskyi” Valeriia Shevchuka. In “Na berezi chasu...”. Valerii Oleksandrovych Shevchuk: do 70-richchia vid dnia narodzh.: biobibliohr. pokazhch (pp. 5–11). Kyiv [in Ukrainian].
  12. Kurbas, L. (1988). Berezil: iz tvorchoi spadshchyny. Dnipro [in Ukrainian].
  13. Liutyi, T. (2022). Skovoroda. Samovladannia. Tempora [in Ukrainian].
  14. Lypkivska, A. (2006). Literaturne pershodzherelo ta stsenichnyi tekst: vid ehotsentryzmu “molodoho” teatru rubezhu 1980-kh — 1990-kh rokiv — do demokratychnykh tsinnostei sohodennia. In Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia (pp. 889–934). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
  15. Movchan, R. (2019). “Trudy i dni” Valeriia Shevchuka (do 80-littia vid dnia narodzhennia). Slovo i chas, 9, 21–33 [in Ukrainian].
  16. Shevchuk, V. (2006). Dramaturhiia. Kalvariia [in Ukrainian].
  17. Shevchuk, V. (2010). Vertep. In M. M. Sulyma (Ed.), Ukrainskyi vertep. Vertep u dramaturhii, prozi ta poezii XIX–XX st. (pp. 115–167). Dnipro [in Ukrainian].
  18. Shevchuk, V. O. (1972). Sad: dramatychna kompozytsiia za tvoramy Hryhoriia Skovorody. Zhovten, 11, 54–82.
  19. Shlemkevych, M. (1954). Zahublena ukrainska liudyna. New-York [in Ukrainian].
  20. Skovoroda, H. (2010). Povna akademichna zbirka tvoriv (L. Ushkalov, Ed.). Maidan [in Ukrainian].
  21. Slipchenko, K. (2015, 20 lystopada). Dva Erodii v odnomu teatri: Aktor teatru imeni Lesia Kurbasa Andrii Vodichev pro vystavu “Blahodarnyi Erodii”. https://zaxid.net/dva_erodiya_v_odnomu_teatri_n1373644 [in Ukrainian].
  22. Slovar ukrainskoi movy. (1907–1909). Vols. I–IV [in Ukrainian].
  23. Slovnyk ukrainskoi movy. (1970–1980). Naukova dumka [in Ukrainian].
  24. Soletskyi, O. (2018). Liminalni koreliatsii “pamiati”: fenomen tvorchoi indyvidualnosti Valeriia Shevchuka. In Zakarpatski filolohichni studii (Vol. 1, pp. 28–35). Vydavnychyi dim “Helvetyka” [in Ukrainian].
  25. Sumtsov, M. (1918). Skovoroda i Ern. Literaturno-naukovyi visnyk, LXIX (1), 41–49 [in Ukrainian].
  26. Tarnashynska, L. (2010). Khudozhnii universum yak model diisnosti. In “Na berezi chasu...”. Valerii Oleksandrovych Shevchuk: do 70-richchia vid dnia narodzh.: biobibliohr. pokazhch (pp. 3–5). Kyiv [in Ukrainian].
  27. Teatr Lesia Kurbasa. https://kurbas.lviv.ua/uk/about/theater [in Ukrainian].
  28. Ushkalov, L. (2003). Tryptykh pro ukrainskist Skovorody. In Verkhovyna (pp. 335–350). Kolo [in Ukrainian].
  29. Ushkalov, L. (2004). Hryhorii Skovoroda: seminarii. Maidan [in Ukrainian].
  30. Ushkalov, L. (2017). Lovytva nevlovymoho ptakha: zhyttia Hryhoriia Skovorody. Dukh i Litera [in Ukrainian].
  31. Ushkalov, L. (2019). Literatura i filosofiia: doba ukrainskoho baroko. Vydavets Oleksandr Savchuk [in Ukrainian].
  32. Vasyliev, Ye. (2017a). Suchasna dramaturhiia: zhanrovi transformatsiі, modyfikatsiі, novatsii. Tverdynia [in Ukrainian].
  33. Vasyliev, Ye. (2017b). Zhanrovi modyfikatsii misterii v suchasnii dramaturhi. Slovo i chas, 11, 31–42 [in Ukrainian].
  34. Veselovska, H. (2019, 19 veresnia). Enfant terrible ukrainskoho teatru. Lektsiia 9 / Kurs lektsii z istorii ukrainskoho teatru: Ukrainskyi teatr: vid kozy do postdramy. https://www.youtube.com/watch?v=w8_u4JXEHv8.
  35. Zaleska-Onyshkevych, L. (2009a). Lvivskyi teatr im. Lesia Kurbasa. In L. Zaleska-Onyshkevych, Tekst i hra. Moderna ukrainska drama (pp. 350–370). Litopys [in Ukrainian].
  36. Zaleska-Onyshkevych, L. (2009b). Teatr na Podoli v Amerytsi. In L. Zaleska-Onyshkevych, Tekst i hra. Moderna ukrainska drama (pp. 343–347). Litopys [in Ukrainian].
  37. Zaleska-Onyshkevych, L. (2009c). Vyiavy identychnosti u novii ukrainskii drami pomymo postmodernizmu. In L. Zaleska-Onyshkevych, Tekst i hra. Moderna ukrainska drama (pp. 103–119). Litopys [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-17

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ЛІТЕРАТУРИ ТА ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОГО ПИСЬМЕНСТВА ХІХ–ХХІ СТОЛІТЬ