«Сковородинівський» текст в українських драматургії і театрі 1980–1990-х років
DOI:
https://doi.org/10.18523/2618-0537.2024.4-5.116-130Ключові слова:
Григорій Сковорода, бароко, «Благодарний Еродій», українська драматургія ХХ ст., український театр 1980–1990-х рр., Валерій Шевчук, п’єса «Вертеп», п’єса «Сад», ідеологія, постмодернізмАнотація
У статті проаналізовано «сковородинівський текст» в українських драматургії і театрі «нової хвилі» (1980–1990-ті рр.), зокрема йдеться про інтерпретацію творів Григорія Сковороди («Благодарний Еродій» у Львівському академічному театрі імені Леся Курбаса, режисер В. Кучинський, 1993), формування його образу та образу «сковородинівської» людини у п’єсах «Сад» (1971) і «Вертеп» (1972) В. Шевчука, що їх 1989 р. сценічно втілили О. Кужельний і В. Малахов у нових театральних осередках (Київській академічній майстерні театрального мистецтва «Сузір’я» і Київському академічному драматичному театрі на Подолі).
У діяльності всіх трьох тоді студійних осередків простежувалися постмодерністські тенденції, зіперті на неміметичність, умовність, гру, експеримент, відкритість форми, інтертекстуальність, міфологічність тощо.
Посилання
- Bondareva, O. (2005). Suchasna ukrainska dramaturhiia — “diahnostychna model” suspilstva. Zbirnyk naukovykh prats Khersonskoho derzhavnoho universytetu “Pivdennyi arkhiv. Filolohichni nauky”, 29, 13–19 [in Ukrainian].
- Bondareva, O. (2009). Ukrainska dramaturhiia ostannoi tretyny XX — pochatku XXI st.: dynamika zminy priorytetiv. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka, 27, 125–132 [in Ukrainian]
- Chyzhevskyi, D. (1992). Narysy z istorii filosofii na Ukraini. Orii pry UKSP Kobza [in Ukrainian].
- Chyzhevskyi, D. (1994). Istoriia ukrainskoi literatury vid pochatkiv do doby realizmu. Prezent [in Ukrainian].
- Chyzhevskyi, D. (2004). Filosofiia Skovorody. Prapor [in Ukrainian].
- Domontovych, V. (2000). Bolotiana Lukroza. In V. Domontovych, Divchyna z vedmedykom. Bolotiana Lukroza (pp. 261–300). Krytyka [in Ukrainian].
- Fedorak, N. (2017). “Ptashynyi bazar” Hryhoriia Skovorody. Slovo i chas, 9, 11–20 [in Ukrainian].
- Fialko, V. (2006). Ukrainskyi teatr 1970-kh — 1980-kh rokiv: rezhysersko-stsenohrafichni poshuky. In Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia (pp. 607–694). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
- Horodniuk, N. (2006). Znaky neobarokovoi kultury Valeriia Shevchuka: komparatyvni aspekty. Tvim inter [in Ukrainian].
- Hrynyshyna, M. (2006). Ukrainskyi teatralnyi absurdyzm 1980-kh — 1990-kh rokiv. In Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia (pp. 867–888). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
- Krukivska, Ο. (2010). “Sad zhyteiskyi” Valeriia Shevchuka. In “Na berezi chasu...”. Valerii Oleksandrovych Shevchuk: do 70-richchia vid dnia narodzh.: biobibliohr. pokazhch (pp. 5–11). Kyiv [in Ukrainian].
- Kurbas, L. (1988). Berezil: iz tvorchoi spadshchyny. Dnipro [in Ukrainian].
- Liutyi, T. (2022). Skovoroda. Samovladannia. Tempora [in Ukrainian].
- Lypkivska, A. (2006). Literaturne pershodzherelo ta stsenichnyi tekst: vid ehotsentryzmu “molodoho” teatru rubezhu 1980-kh — 1990-kh rokiv — do demokratychnykh tsinnostei sohodennia. In Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia (pp. 889–934). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
- Movchan, R. (2019). “Trudy i dni” Valeriia Shevchuka (do 80-littia vid dnia narodzhennia). Slovo i chas, 9, 21–33 [in Ukrainian].
- Shevchuk, V. (2006). Dramaturhiia. Kalvariia [in Ukrainian].
- Shevchuk, V. (2010). Vertep. In M. M. Sulyma (Ed.), Ukrainskyi vertep. Vertep u dramaturhii, prozi ta poezii XIX–XX st. (pp. 115–167). Dnipro [in Ukrainian].
- Shevchuk, V. O. (1972). Sad: dramatychna kompozytsiia za tvoramy Hryhoriia Skovorody. Zhovten, 11, 54–82.
- Shlemkevych, M. (1954). Zahublena ukrainska liudyna. New-York [in Ukrainian].
- Skovoroda, H. (2010). Povna akademichna zbirka tvoriv (L. Ushkalov, Ed.). Maidan [in Ukrainian].
- Slipchenko, K. (2015, 20 lystopada). Dva Erodii v odnomu teatri: Aktor teatru imeni Lesia Kurbasa Andrii Vodichev pro vystavu “Blahodarnyi Erodii”. https://zaxid.net/dva_erodiya_v_odnomu_teatri_n1373644 [in Ukrainian].
- Slovar ukrainskoi movy. (1907–1909). Vols. I–IV [in Ukrainian].
- Slovnyk ukrainskoi movy. (1970–1980). Naukova dumka [in Ukrainian].
- Soletskyi, O. (2018). Liminalni koreliatsii “pamiati”: fenomen tvorchoi indyvidualnosti Valeriia Shevchuka. In Zakarpatski filolohichni studii (Vol. 1, pp. 28–35). Vydavnychyi dim “Helvetyka” [in Ukrainian].
- Sumtsov, M. (1918). Skovoroda i Ern. Literaturno-naukovyi visnyk, LXIX (1), 41–49 [in Ukrainian].
- Tarnashynska, L. (2010). Khudozhnii universum yak model diisnosti. In “Na berezi chasu...”. Valerii Oleksandrovych Shevchuk: do 70-richchia vid dnia narodzh.: biobibliohr. pokazhch (pp. 3–5). Kyiv [in Ukrainian].
- Teatr Lesia Kurbasa. https://kurbas.lviv.ua/uk/about/theater [in Ukrainian].
- Ushkalov, L. (2003). Tryptykh pro ukrainskist Skovorody. In Verkhovyna (pp. 335–350). Kolo [in Ukrainian].
- Ushkalov, L. (2004). Hryhorii Skovoroda: seminarii. Maidan [in Ukrainian].
- Ushkalov, L. (2017). Lovytva nevlovymoho ptakha: zhyttia Hryhoriia Skovorody. Dukh i Litera [in Ukrainian].
- Ushkalov, L. (2019). Literatura i filosofiia: doba ukrainskoho baroko. Vydavets Oleksandr Savchuk [in Ukrainian].
- Vasyliev, Ye. (2017a). Suchasna dramaturhiia: zhanrovi transformatsiі, modyfikatsiі, novatsii. Tverdynia [in Ukrainian].
- Vasyliev, Ye. (2017b). Zhanrovi modyfikatsii misterii v suchasnii dramaturhi. Slovo i chas, 11, 31–42 [in Ukrainian].
- Veselovska, H. (2019, 19 veresnia). Enfant terrible ukrainskoho teatru. Lektsiia 9 / Kurs lektsii z istorii ukrainskoho teatru: Ukrainskyi teatr: vid kozy do postdramy. https://www.youtube.com/watch?v=w8_u4JXEHv8.
- Zaleska-Onyshkevych, L. (2009a). Lvivskyi teatr im. Lesia Kurbasa. In L. Zaleska-Onyshkevych, Tekst i hra. Moderna ukrainska drama (pp. 350–370). Litopys [in Ukrainian].
- Zaleska-Onyshkevych, L. (2009b). Teatr na Podoli v Amerytsi. In L. Zaleska-Onyshkevych, Tekst i hra. Moderna ukrainska drama (pp. 343–347). Litopys [in Ukrainian].
- Zaleska-Onyshkevych, L. (2009c). Vyiavy identychnosti u novii ukrainskii drami pomymo postmodernizmu. In L. Zaleska-Onyshkevych, Tekst i hra. Moderna ukrainska drama (pp. 103–119). Litopys [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Nataliia Peleshenko

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).