Парадокс легітимації в контексті українського фанфікшну

Автор(и)

  • Марія Олексіївна Панфьорова Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна

DOI:

https://doi.org/10.18523/2618-0537.2024.4-5.172-176

Ключові слова:

фанфікшн, фандом, парадокс легітимації, рецептивна критика, популярна культура, національна ідентичність, Симон Петлюра, Володимир Винниченко, українська історія, українська література, японська література

Анотація

Визначивши фанфікшн як особливий тип трансформативного тексту, авторка статті використовує термін «парадокс легітимації» для опису відносин авторів фанфіків із першотекстом, як це пропонує робити Джудіт Мей Фатала у своїй роботі «Фанфікшн і Автор». Парадокс полягає в тому, що незалежно від позиції самого автора фанфікшну та спрямування його твору трансформативний текст водночас підважує і утверджує ідеї оригіналу.
Роботу парадокса продемонстровано на прикладі українського фандому манги та аніме «Хеталія» у 2010–2013 рр. Хоч автори намагалися змінити наявний у каноні образ України (зробити її менш емоційною і більш жорстокою, менш пасивною і більш волелюбною), деякі її риси залишалися незмінними, зокрема її білість і родинний зв’язок із Росією. Навіть найбільш радикальні спроби переосмислення перебували в тіні імперських стереотипів, підтримуваних оригінальною мангою.
На противагу цьому проаналізовано ситуацію у фандомі, що сформувався у 2019–2020 рр. навколо шипінгу Симона Петлюри й Володимира Винниченка (так звані петлюрченки). На перший погляд, автори фанфіків за петлюрченками перетворюють історичних діячів на тропи, які можливо відтворювати й змінювати на свій розсуд. Однак за пильнішого погляду стає зрозуміло, що навіть найбільш субверсивні фанфіки романтизують Українську Революцію та український бунт як такий.
У статті зроблено висновок, що описані особливості парадокса легітимації зумовлено не лише індивідуальними виборами авторів, а і їхнім відчуттям власної національної ідентичності в конкретні періоди української історії. Зокрема, довоєнні твори відтворювали колоніальні наративи частіше за ті, що були написані після 2014 р.

Біографія автора

Марія Олексіївна Панфьорова, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

аспірантка кафедри літературознавства імені Володимира Моренця НаУКМА

Посилання

  1. Busse, K. (2017). May the Force Be With You: Fan Negotiations of Authority. In Framing fan fiction: Literary and social practices in fan fiction communities (pp. 99–120). University of Iowa Press.
  2. Fathallah, J. M. (2017). Fanfiction and the author: How fanfic changes popular cultural texts. Amsterdam University Press.
  3. Ingarden, R. (1973). The cognition of the literary work of art (R. A. Crowley & K. R. Olson, Trans.). Northwestern University Press.
  4. Jenkins, H. (2005). Textual poachers: Television fans and participatory culture. Routledge.
  5. Panforova, M. (2021). Reprezentatsiia ukrainskoi identychnosti u fanfikakh za “Khetaliieiu” (2010–2014 rr.) [Master’s thesis, National University of “Kyiv-Mohyla Academy”]. eKMAIR [in Ukrainian].
  6. Shatska, B. (2011). Mynule — pamiat — mit. Knyhy – XXI [in Ukrainian].
  7. Wilson, A. (2016). Role of affect in fan fiction. Transformative Works and Cultures, 21. https://doi.org/10.3983/twc.2016.0684.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-17

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ІСТОРІЇ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ ТА КОМПАРАТИВІСТИКИ