Образи гріхів і спокус у богородичних оповіданнях Афанасія Кальнофойського, Іоаникія Галятовського і Димитрія Туптала

Автор(и)

  • Olha Dubyna Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна

DOI:

https://doi.org/10.18523/2618-0537.2018.3-8

Ключові слова:

богородичне оповідання, образ, чудо, богопізнання, зло, гріх

Анотація

У статті висвітлено головні особливості змалювання образів гріхів і спокус у збірках богородичних оповідань «Тератургима» Афанасія Кальнофойського, «Небо новоє» і «Скарбниця потребная» Іоаникія Галятовського та «Руно орошенноє» Димитрія Туптала. Розглянуто релігійно-філософське потрактування зла бароковими книжниками в контексті канонічної церковної традиції та визначено основні групи образів, якими воно представлене в богородичних текстах. Особливу увагу приділено зображенню гріха як хвороби, знерухомлення, пригноблення, падіння, бруду і втрати цілісності людської природи.

Біографія автора

Olha Dubyna, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Аспірантка кафедри літературознавства Національного університету «Києво-Могилянська академія»

Посилання

  1. Averyntsev, S. (2007). Sofiia-Lohos. Slovnyk (3 ed.). Kyiv: Dukh i litera.
  2. Bida, K. (1975). Ioanikii Galiatovskyi i yoho «Kliuchъ razumѣniia». Rym: Ukr. katolytsk. un-t im. Sv. Klymenta Papy, Hreko-katolytska Bohoslov. Akad.
  3. Haliatovskyi, Ioanykii. Nebo Novoie. Kliuch rozuminnia / pidhot. do vyd. I. Chepiha.
  4. Haliatovskyi, Ioanykii. Skarbnytsia potrebnaia. Kliuch rozuminnia / pidhot. do vyd. I. Chepiha.
  5. Damaskin, Yoann, prepodobnyi. (1992). Tochnoe izlozhenie pravoslavnoi very. Moskva: Bratstvo Aleksyia. Rostov-na-Donu: Izd-vo «Priazovskii krai».
  6. Dysa, K. (2008). Uiavlennia tserkovnykh elit pro Dyiavola, demoniv i vidom. Istoriia z vidmamy. Sudy pro chary v ukrainskykh voievodstvakh Rechi pospolytoi XVII–XVIII stolittia. Kyiv: Krytyka.
  7. Isichenko I. (2005). Asketychna literatura Kyivskoi Rusy. Kharkiv: Akta, 2005. 383 s.
  8. Le Goff, Zh. (2007). Serednovichna uiava. Lviv: Litopys, 2007.
  9. Makarov, A. (1994). Svitlo ukrainskoho baroko. Kyiv: Mystetstvo.
  10. Ohiienko, I. (1913). Lehendarno-apokrificheskii element v “Nebe novom” Ioannykiia Haliatovskaho, yuzhno-russkaho propovednika XVII veka. Kiev: Typ. T. H. Meinandera.
  11. Ohiienko, I. (1920). «Runo oroshennoie» sv. Dymytriia Rostovskoho. Kamianets na Podilliu: Drukarnia Kamianets-Podilskoho Derzhavnoho Ukrainskoho Universytetu.
  12. Zhylenko, I. (Ed.). (1998). Pateryk Kyievo-Pecherskyi. Kyiv: Vyd. dim «KM Academia».
  13. Tuptalo, D. (2009). Runo oroshennoie. Siverianskyi litopys, 1, 30–50.
  14. Tuptalo, D. (2009). Runo oroshennoie. Siverianskyi litopys, 2–3, 206–226.
  15. Tuptalo, D. (2009). Runo oroshennoie. Siverianskyi litopys, 4, 151–173.
  16. Chyzhevskyi, D. (1956). Istoriia ukrainskoi literatury: vid pochatkiv do doby realizmu. New-York: Ukrainska Vilna Akademiia Nauk u SShA.
  17. Yakovenko, N. (2017). U poshukakh novoho neba: Zhyttia i teksty Yoanykiia Haliatovskoho. Kyiv: Laurus; Krytyka.
  18. Kalnofoyski, A. (1638). Τερατούργημα, lubo Cuda, które były tak w samym śwętocudotwornym monastyru Piecharskim, iako y obudwu śwętych piecharach. Kiiow.
  19. Kazhdan, A. (1995). Holy and Unholy Miracle Workers. In H. Maguire (Ed.) Byzantine Magic (pp. 73–83). Washington, D.C.: Dumbarton Oaks.
  20. Kruk, M. (2016). Grzech, zło i sąd w myśli oraz sztuce bizantyńskiej i ruskiej. In B. Purc-Stępniak. Grzech: obrazy grzechu w sztuce europejskiej od XV do początky XX wieku: eseje i noty (pp. 52–81).

##submission.downloads##

Як цитувати

Dubyna, O. (2018). Образи гріхів і спокус у богородичних оповіданнях Афанасія Кальнофойського, Іоаникія Галятовського і Димитрія Туптала. Наукові записки НаУКМА. Літературознавство, 1, 3–8. https://doi.org/10.18523/2618-0537.2018.3-8