Топос печери як модель множинного простору в середньовічній літературі (на основі Києво-Печерського патерика)

Автор(и)

  • Tetyana Kalytenko Національний університет «Києво-Могилянська академія», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18523/2618-0537.2018.9-13

Ключові слова:

Києво-Печерський патерик, печера, середньовічна література, антична література, множинний простір

Анотація

Середньовічний світогляд бачить всесвіт як двоїсту систему духовного та земного. Така структурна особливість реалізується у літературних текстах за допомогою різних видів топосів. Острів, пустеля, місто, а також печера – всі вони виконують у тексті роль множинних просторів.

Києво-Печерський патерик не лише відобразив світоглядну парадигму XI–XVII ст., а й зберіг художні функції простору печери, що були успадковані від античності й трансформувались з огляду на запити середньовічної ідеології.

Біографія автора

Tetyana Kalytenko, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Аспірантка кафедри літературознавства Національного університету «Києво-Могилянська академія»

Посилання

  1. Dante, A. (2013). Bozhestvenna komediia. Kyiv: Ukrvydavpolihrafiia.
  2. Koire, A. (2001). Ot zamnutoho mira k beskonechnoi vselennoi. Moskva: Izdatelstvo “Lohos”.
  3. Losev, A. F. (1994). Primechaniia. Ukazateli. Platon. Sobranie sochynenii. Moskva: Mysl, 1994. V. 3.
  4. Zhylenko, I. (Ed.). (1998). Pateryk Kyievo-Pecherskyi. Kyiv: Vydavnychyi dim «KM Academia».
  5. Peleshenko, N. (2014). “Na poli smyrennomu” Valeriia Shevchuka vs Kyievo-Pecherskyi pateryk: na poli interpretatsiinomu. Prepodobnyi Nestor Pecherskyi v istorii ukrainskoi kultury (pp. 162–177). Kharkiv: Akta. Retrieved from: http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/12657
  6. Polo, M. (2018, May 2). Kniha o raznoobrazii mira. Retrieved from: https://royallib.com/book/polo_marko/kniga_o_raznoobrazii_mira.html.
  7. Poliakova, O. L. (2013). Antichnyi mif o peshchere v kontekste evropeiskoi kulturnoi traditsyi. Zarubezhnaia literatura. Vestnik Nizhehorodskoho universiteta im. N. I. Lobachevskoho, 6 (2), 292–295.
  8. Franko, I. (1981). Pro Varlaama i Yoasafa ta prytchu pro yedynoroha. In I. Franko. Zibrannia tvoriv: u 50 t. T. 30. Literaturno-krytychni pratsi (pp. 541–658). Kyiv: Naukova dumka.
  9. Khaidehher, M. (1993). Uchenie Platona ob istine. In M. Khaidehher. Vremia i bytie. Stat'i i vystupleniia (pp. 345–361). Moskva: Respublika.
  10. Shalahinov, B. (2013). Zarubizhna literatura vid antychnosti do pochatku XIX st.: Istoryko-estetychnyi narys. Kyiv: KM Akademiia.
  11. Shevchuk, V. (1983). Na poli smyrennomu, abo zh Novyi synaksar Kyivskyi, pysanyi hrishnym Semenom-zatvornykom sviatoho Pecherskoho monastyria. Kyiv: Dnipro.

##submission.downloads##

Як цитувати

Kalytenko, T. (2018). Топос печери як модель множинного простору в середньовічній літературі (на основі Києво-Печерського патерика). Наукові записки НаУКМА. Літературознавство, 1, 9–13. https://doi.org/10.18523/2618-0537.2018.9-13